3 lachoefeningen voor op je werk

3 oefeningen om te lachen met collega’s

Lachen: goed tegen stress op je werk

Lachen biedt fsyieke en mentale voordelen die zorgen dat het een van de beste hulpmiddelen is in het tegengaan van werkstress. Dit komt doordat…

  • De productie van stresshormoon cortisol omlaag gaat.
  • Je hartslag en bloeddruk omlaag gaan.
  • Er endorfine wordt aangemaakt waardoor je je beter gaat voelen en meer verbonden met anderen.

lachende_collegas

Regelmatig langer achter elkaar lachen is de beste remedie, maar ook met kleine ingrepen kom je een heel eind. Drie ideeën voor vaste lachmomenten in je werk:

  • Start het wekelijkse teamoverleg door naar elkaar te lachen.
  • Kies een (of de) dag in de week dat alle collega’s aanwezig zijn, en start om 10 uur samen de dag met een lach.
  • Loop onverwacht even binnen bij je collega’s of medewerkers. Zonder vraag of boodschap, maar gewoon, om even naar en met ze te lachen!

Hoe kan ik lachen zonder reden op m’n werk?

De volgende drie lachoefeningen doe je samen met je collega’s op het werk.

Oefening 1: smile!

  1. Ga in een kring staan.
  2. Maak een Duchenne-glimlach: trek je mondhoeken zover mogelijk omhoog, zorg dat hele gezicht meelacht, dus je kraaipootjes en denkrimpels ook.
  3. Kijk rond, kijk elkaar aan.
  4. Lach zonder geluid en blijf elkaar aankijken.
  5. Laat vervolgens zachtjes geluid horen en daarna zo hard als je wilt. Blijf elkaar aankijken.

Oefening 2: de centimeterlach: ha!

  1. Ga in een kring staan, voeten iets uit elkaar en zak door je knieën.
  2. Tel tot drie en zeg stevig en luid, vanuit je buik ‘Ha!’
  3. Herhaal dit minimaal vijf keer.

Oefening 3: high five en lach

  1. Loop je door elkaar heen en maak oogcontact
  2. Als je iemand tegenkomt, geef je hem of haar een high five, kijk elkaar aan en lach samen.
  3. Herhaal dit tot je iedereen elkaar een high five heeft gegeven.